Na de middelbare school ben ik gestart met de Lerarenopleiding Handvaardigheid en Textiele Werkvormen (TEHATEX) bij de Nieuwe Lerarenopleiding in Nijmegen (nu HAN). De keuze op deze opleiding viel uiteindelijk door het advies van mijn decaan die zei: “ga vooral iets doen wat je leuk vindt”. Daardoor viel de opleiding Heao Bedrijfseconomie af, terwijl mijn vakkenpakket daar veel beter op aansloot. Maar ik zag mezelf destijds niet hele dagen achter een bureau werken en koos voor onderwijs en creativiteit. Ja, mijn blik op de Heao-opleiding was overduidelijk te beperkt.
De opleiding TEHATEX (tegenwoordig is dat de opleiding tot docent Beeldende Vorming bij ArtEZ) vond ik overigens erg leuk en daar is ook de interesse voor techniek, onderwijs en kunst ontstaan.
Lesgeven
De lerarenopleiding TEHATEX sloot dus prima aan, maar ik kwam er tijdens de verschillende stages ook wel achter dat lesgeven aan jongeren in de leeftijd van 12 tot 20 jaar nog niet echt bij me paste in de levensfase waar ik zelf in zat. Ik stond liever met mijn leerlingen op de dansvloer of bij een concert. Dat resulteerde na het afronden van TEHATEX in een loopbaan in de arbeidsbemiddeling, waar ik mezelf heb kunnen ontwikkelen op het gebied van recruitment, techniek, detachering, interim professionals, sales en management. Een hele mooie tijd waarin ik heb samengewerkt met gedreven en deskundige professionals. Een aantal van hen zie en spreek ik nog steeds.
Opleidingen
Via een werving & selectiebureau kwam ik bij een brancheorganisatie terecht. Hier ging ik aan de slag als opleidingsmanager in een commercieel technische context; de werelden van opleidingen, sales en techniek kwamen weer samen. Dat was mooi om te ervaren. Het opleidingscurriculum was voor een deel al opgezet, maar nog wel met traditionele en klassikale werkvormen. Samen met werkgevers, personeelsmanagers, vakbonden en samenwerkingspartners ben ik bezig geweest met het transformeren en uitbreiden van opleidingen naar blended – en online learning. Waarbij de context en de transfer naar de werkomgeving belangrijke uitgangspunten waren. Een deel van de ontwikkelde opleidingen is sinds 2016 als mbo-keuzedeel te volgen. Ook werd een speciaal hbo associate degree programma sales & accountmanagement vormgegeven.
Leren in organisaties
Gedurende de periode als opleidingsmanager heb ik ook gewerkt aan de randvoorwaarden rondom leren. Want je kunt wel een mooi opleidingsprogramma aanbieden, zonder aansluiting op de marktontwikkelingen en strategische doelen van organisaties kom je er niet.
Mijn rol was het ondersteunen van ondernemers, directies, managers, personeelsmanagers, teamleiders en medewerkers om samen lerende organisaties te worden. Je kunt dan denken aan het onderzoeken en stimuleren van de leercultuur en de eigen regie, het faciliteren van ontwikkelgesprekken en opleidingsplannen, het begeleiden en ontwikkelen van werkplekbegeleiders, organiseren van webinars, masterclasses, themabijeenkomsten, het ontwikkelen en aanbieden van personeelsinstrumenten en ga zo maar door.
Leren als rode draad
Tijdens mijn loopbaan ben ik steeds bezig gebleven met mijn eigen ontwikkeling. Ik volgde opleidingen en trainingen op het gebied van human resources, recruitment, arbeidsmarkt, verandermanagement, sales en management. Daarnaast rondde ik in 2020 de studie onderwijswetenschappen af.
Verder ben ik Edublogger sinds 2015. In Nederland zijn ongeveer 300 mensen actief in deze rol. Edubloggers schrijven over onderwijs en opleidingen, leertechnologie, onderwijsonderzoek en meer.
Zelfstandige
In oktober 2022 startte ik als zzp’er met Partner in Leren. Hier wil ik als onderwijskundige en projectleider organisaties ontzorgen en ondersteunen bij projecten en vraagstukken op het gebied van leren en ontwikkelen. In deze rol wil ik zelf ook blijven ontwikkelen en als ondernemer leer je sowieso ook weer heel veel nieuwe dingen!
Deskundige partner
Als je met me gaat samenwerken dan kun je rekenen op verschillende competenties. Allereerst is het mijn drive om jouw organisatie en jou zo goed mogelijk te ondersteunen bij het vraagstuk en/of project waar je hulp bij nodig hebt. Hierbij maak ik vooral gebruik van mijn visie op leren en ontwikkelen, analytisch en conceptueel vermogen, oplossingsgerichtheid en planningsvaardigheden.
Ten tweede noemen mensen die me goed kennen en met me hebben samengewerkt nog de volgende aspecten: organisatievermogen, betrouwbaarheid, doorzettingsvermogen, creatief denken, doortastendheid, leergierigheid, netwerken, samenwerken, bruggenbouwer, verbinden met en relaties onderhouden met mensen, onderwijskundig leiderschap en eerlijkheid. Op LinkedIn vind je nog meer referenties en daar vind je ook mijn gevolgde opleidingen en werkervaring.