Challenge Based Learning (CBL) is een onderwijsmethode waarbij studenten actief betrokken worden bij het oplossen van echte, complexe vraagstukken of uitdagingen. In plaats van traditionele lesmethoden, waarin kennis vaak van de docent naar de student wordt overgedragen, draait CBL om het creëren van leerervaringen die gericht zijn op het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden. Hieronder worden de belangrijkste kenmerken van Challenge Based Learning uiteengezet (Gallagher & Savage, 2020).
Focus op echte, complexe uitdagingen
CBL richt zich op het oplossen van concrete problemen die relevant zijn voor de studenten en de samenleving. Deze uitdagingen zijn vaak multidisciplinair, complex en met een open eind. Dit betekent dat er geen eenvoudig, eenduidig antwoord is. De uitdaging kan zich richten op actuele maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid, gezondheid of technologie.
Studenten als actieve probleemoplossers
Studenten spelen een actieve rol in het leerproces. Ze onderzoeken, analyseren en komen met oplossingen voor de uitdaging, vaak in de vorm van prototypes, plannen of initiatieven die daadwerkelijk impact kunnen hebben. Het leren gebeurt via actieve en praktijkervaringen, wat het proces aantrekkelijker en betekenisvoller maakt voor de studenten.
Samenwerking en teamwerk
CBL stimuleert samenwerking, zowel tussen studenten onderling als met externe stakeholders (zoals experts, organisaties, of gemeenschappen). Dit bevordert de ontwikkeling van communicatie- en samenwerkingsvaardigheden. Studenten leren vaak samen in groepen, wat hen in staat stelt verschillende perspectieven en vaardigheden te combineren om een oplossing te vinden.
Interdisciplinair leren
Omdat de uitdagingen vaak geen eenvoudige oplossing hebben, moeten studenten meerdere disciplines en kennisgebieden combineren om tot een oplossing te komen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze elementen uit de wetenschap, technologie, kunst, en sociale wetenschappen gebruiken om tot innovatieve ideeën te komen. Dit bevordert een breder, holistisch begrip van de uitdagingen en helpt studenten om flexibel te denken.
De kracht van de herhaling
CBL is vaak een iteratief proces waarbij studenten ideeën testen, feedback krijgen en hun oplossingen verder verbeteren. Het leren komt voort uit experimenteren en het omgaan met mislukkingen, wat hen helpt om door te zetten en creatief te denken. Studenten leren ook hoe ze hun oplossingen kunnen presenteren, testen en aanpassen op basis van feedback en resultaten.
Stimulerende leeromgeving
De rol van de docent verandert in CBL van een traditionele instructeur naar een mentor of facilitator. De docent ondersteunt het proces, stelt vragen, biedt richting en begeleidt studenten in hun zoektocht naar antwoorden.
Er wordt gebruik gemaakt van digitale tools en technologieën die studenten ondersteunen in hun leerproces en het delen van kennis met anderen.
Verbinding met de echte wereld
Het einddoel van CBL is vaak dat de studenten niet alleen leren over het onderwerp, maar ook daadwerkelijk iets bijdragen aan de oplossing van een probleem. Dit kan bijvoorbeeld door een product te ontwikkelen, een campagne op te zetten of een nieuw inzicht te presenteren aan belanghebbenden. CBL moedigt studenten aan om hun leren in de praktijk te brengen en een directe impact te maken.
Persoonlijke verantwoordelijkheid en reflectie
Studenten krijgen verantwoordelijkheid voor hun leerproces en worden aangemoedigd om kritisch na te denken over hun aanpak, beslissingen en de resultaten van hun werk.
Reflectie speelt een belangrijke rol in CBL, aangezien studenten niet alleen leren door te doen, maar ook door terug te kijken op hun ervaringen en het proces te evalueren.
Gebruik van technologie
Technologie wordt vaak geïntegreerd om studenten te ondersteunen bij het zoeken naar informatie, het samenwerken, het delen van ideeën, en het communiceren met experts of andere belanghebbenden.
Digitale tools kunnen ook helpen bij het prototypen en testen van oplossingen, zoals 3D-printen, simulaties of apps.
Resultaatgericht
Het leerproces is gericht op het ontwikkelen van een oplossing die kan worden gepresenteerd, getest of zelfs geïmplementeerd in de echte wereld. Het uiteindelijke resultaat is vaak een concreet product, plan of oplossing met een daadwerkelijk effect.
Samenvattend
Challenge Based Learning biedt een dynamische, interactieve manier van leren, die studenten uitdaagt om problemen in de echte wereld op te lossen. Het bereidt hen voor op de complexiteit van de 21e eeuw. Studenten ontwikkelen namelijk vaardigheden die hen in de toekomst goed van pas komen.
Bronnen
Gallagher, S. E., & Savage, T. (2020). Challenge-based learning in higher education: an exploratory literature review. TEACHING IN HIGHER EDUCATION, pp. 1 – 23.