Microlearning is een onderwijsmethode waarbij leerstof in kleine, behapbare eenheden (chunks) wordt aangeboden. Deze leerobjecten kunnen via apps of digitale platforms worden aangeboden en gedoseerd. Microlearning geeft deelnemers daardoor de gelegenheid om het leren in het dagelijkse leven te integreren. Hiermee lijkt microlearning een niet meer weg te denken leermethode. Maar wat betekent microlearning voor de motivatie om te leren?
Microlearning en de motivatie om te leren
Microlearning beïnvloedt de motivatie om te leren op verschillende manieren. Hieronder volgen de verschillende voordelen van microlearning.
Korte, behapbare leerervaringen
Omdat microlearning vaak kort is, kunnen deelnemers zich gemakkelijk concentreren en het gevoel hebben dat ze snel vooruitgang boeken. Dit verhoogt het gevoel van succes, wat vervolgens de motivatie versterkt.
Microlearning biedt informatie in kleine, makkelijk te verteren stukjes, meestal tussen de 2 en 15 minuten (Hoenderboom, 2024). Dit maakt het minder overweldigend en makkelijker om te beginnen met leren.
Flexibiliteit en toegankelijkheid
Deelnemers kunnen op hun eigen tempo leren, wanneer het hen uitkomt, en dit vergroot de intrinsieke motivatie. Ze kunnen leren wanneer ze zich het meest gemotiveerd voelen, zonder lange tijdsblokken te hoeven reserveren.
Omdat microlearning vaak via mobiele apparaten of online platforms beschikbaar is, kunnen mensen leren waar en wanneer het hen uitkomt. Dit verhoogt de toegankelijkheid en maakt het makkelijker om leren in een druk schema te passen (Cromwijk & Hoenderboom, 2024).
Directe toepasbaarheid
Microlearning biedt vaak praktische en direct toepasbare informatie, waardoor deelnemers het gevoel hebben dat ze echt iets leren dat hen in hun werk of dagelijks leven verder helpt. Dit versterkt de motivatie doordat ze het gevoel krijgen dat leren betekenisvol is.
Hogere betrokkenheid door gamificatie
In het ontwerp van leren kunnen game-elementen verwerkt worden zoals competitie, punten, prijzen, taken en challenges. Door het gebruik van deze interactieve elementen kan microlearning de aandacht van de deelnemer vasthouden (Savithri, Philip, Sharma, & Kumar Singh, 2024). Dit zorgt ervoor dat de deelnemer minder snel afgeleid raakt en langer gemotiveerd blijft (McNeill & Fitch, 2023).
Gamificatie gebruikt de psychologische aspecten van games om het leren, het probleemoplossend vermogen en de deelname aan leerinterventies te verbeteren (Choudhary & Pandita, 2024).
Korte leermodules zijn vaak interactief en gevarieerd, wat helpt om de aandacht vast te houden en de betrokkenheid te verhogen. Dit kan leiden tot een grotere motivatie om door te gaan met leren. Dit is vooral voor Generatie Z erg belangrijk; zij zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en kunnen daardoor een korte spanningsboog hebben.
Positieve feedback en succeservaringen
Door de korte leermomenten kan men frequent positieve feedback ervaren. Het behalen van kleine leerdoelen geeft een gevoel van succes en bevordert de motivatie om verder te leren.
Directe toepassing
Microlearning richt zich vaak op specifieke vaardigheden of kennis die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Dit maakt het leren relevanter en nuttiger, wat de motivatie kan verhogen.
Herhaling en retentie
Door de korte duur van de modules is het makkelijker om ze vaker te herhalen, wat helpt om de geleerde informatie beter te onthouden. Microlearning heeft daarmee een positieve invloed op motivatie, vooral door de manier waarop het leren wordt gestructureerd en gepresenteerd.
Microlearning en demotivatie om te leren
Hoewel microlearning veel voordelen biedt, zijn er ook situaties waarin microlearning niet bijdraagt aan de motivatie om te leren.
Gebrek aan commitment
Deelnemers in het hoger onderwijs die alleen met online learning worden ondersteund, laten slechtere resultaten zien, dan deelnemers die met blended learning programma’s worden begeleid (Rof, Bikfalvi, & Marques, 2024). Dit beeld geldt niet voor alle studies naar de effectiviteit van online learning; zo is ook bekend dat het versterken van de leerervaringen met online learning de studieresultaten kan verbeteren.
Gebrek aan diepgang
Microlearning richt zich op korte, specifieke onderwerpen. Dit kan problematisch zijn voor complexe onderwerpen die meer tijd en uitleg vereisen. Deelnemers kunnen gefrustreerd raken als ze niet genoeg informatie krijgen om een onderwerp volledig te begrijpen. Het is in dat geval belangrijk om deelnemers aanvullende informatie te bieden als ze hierin geïnteresseerd zijn.
Fragmentatie van kennis
Door de informatie in kleine stukjes te verdelen, kan het moeilijk zijn om het grotere geheel te zien en verbanden te leggen tussen verschillende concepten. Dit kan leiden tot een oppervlakkig begrip en demotivatie. Deelnemers hebben daardoor mogelijk langer de tijd nodig om kennis te verankeren in het lange termijn geheugen. Het is dus belangrijk om deelnemers te informeren over de leerdoelen en het grotere geheel (McNeill & Fitch, 2023).
Overdaad aan modules
Als er te veel microlearning modules beschikbaar zijn, kan het voor een deelnemer overweldigend worden om te kiezen welke relevant zijn. Dit kan leiden tot keuzestress en demotivatie.
Gebrek aan interactie
Microlearning is vaak individueel en digitaal, wat kan leiden tot een gebrek aan sociale interactie en ondersteuning. Dit kan vooral demotiverend zijn voor deelnemers die beter leren in groepsverband of door interactie met een begeleider (McNeill & Fitch, 2023).
Onvoldoende context
Zonder authentieke context of begeleiding kunnen korte leermodules soms verwarrend zijn of niet goed aansluiten bij de leerdoelen van de deelnemer. Ook kan het geleerde in modules niet toepasbaar zijn in de werkomgeving zodat de transfer van het geleerde niet tot stand wordt gebracht.
Bronnen
Choudhary, H., & Pandita, D. (2024). Maximizing learning outcomes in the digital age: the role of microlearning for Gen Z. Development and Learning in Organizations, 38(3), pp. 15 – 18. doi:https://doi.org/10.1108/DLO-02-2023-0038
Cromwijk, J., & Hoenderboom, G. (2024). Microlearning: Een verkennend onderzoek voor de installatiesector. Woerden: Wij Techniek. Opgeroepen op januari 2025 https://trendfiles.wij-techniek.nl/microlearning/
Hoenderboom, G. (2024, augustus 30). Microlearning kenmerken. Opgeroepen op oktober 2024, van Partner in Leren: https://partnerinleren.nl/microlearningkenmerken/
McNeill, L., & Fitch, D. (2023). Microlearning through the Lens of Gagne’s Nine Events of Instruction: A Qualitative Study. TechTrends, pp. 521 – 533.
Rof, A., Bikfalvi, A., & Marques, P. (2024, mei 23). Exploring learner satisfaction and the effectiveness op microlearning in higher education. The Internet and Higher Education, pp. 1 – 12.
Savithri, M., Philip, S., Sharma, T., & Kumar Singh, N. (2024). Effectiveness of Gamification in Facilitating Microlearning for Gen Z. In K. Omona, & M. Kayi O’dama (Red.). IGI Global.
Meer lezen?
-
Gepersonaliseerd leren
Van one-size-fits-all naar maatwerk met impact In een wereld waarin maatwerk de norm wordt – van aanbevelingen van streamingsdiensten tot gepersonaliseerde marketing – is het niet verrassend dat ook het onderwijs en bedrijfsopleidingen zich steeds meer richten op gepersonaliseerd leren.…
-
Microlearning en zelfregulering
Microlearning werkt alleen als de deelnemers zelf initiatieven nemen om deze vorm van zelfstudie te volgen (Karlsen, Balsvik, & Rønnevik, 2023). Microlearning als leervorm draagt daarmee bij aan de zelfregulerende vaardigheden van deelnemers. Er zijn meerdere factoren die de zelfregulering…
-
Microlearning en leermotivatie
Microlearning is een onderwijsmethode waarbij leerstof in kleine, behapbare eenheden (chunks) wordt aangeboden. Deze leerobjecten kunnen via apps of digitale platforms worden aangeboden en gedoseerd. Microlearning geeft deelnemers daardoor de gelegenheid om het leren in het dagelijkse leven te integreren.…
-
Microlearning kenmerken
Microlearning maakt onderdeel uit van het domein van e-learning. Het is een snel opkomende trainingsaanpak die zich richt op het leveren van korte, gerichte leereenheden of modules om specifieke leerdoelen te bereiken. In plaats van uitgebreide, langdurige trainingssessies, biedt microlearning…
-
Leerambassadeurs
Leervermogen wordt de bepalende factor voor succesvolle organisaties en economieën. Maar hoe krijg je medewerkers zo ver om actief met leren en ontwikkelen bezig te zijn? Zonder dat het initiatief steeds vanuit de organisatie moet komen? Een mogelijke versneller is…