Het evalueren van de vorderingen van een leertraject kan zowel formatief (tussentijdse leervorderingen) of summatief (aan het einde van een leertraject) plaatsvinden. Een combinatie is ook mogelijk.
Welke vorm gekozen wordt, hangt af van het doel van de evaluatie. Zo kun je denken aan een evaluatie met (online) meerkeuzevragen, aan een evaluatie met een zelfbeoordeling, aan een peer-assessment, aan een werkplekopdracht of aan een beroepsproduct of paper voorzien van objectieve criteria of rubrics.
Maar er zijn meer opties. Partner in Leren bespreekt de verschillende evaluatiemogelijkheden en werkt deze desgewenst ook verder uit.
Ook het onderhoud en de analyse van toetsen en examens zijn bij Partner in Leren in goede handen.
Test je kennis
Fris je kennis over toetsing met meerkeuzevragen weer op.
Wil je van gedachten wisselen over (online) toetsing of e-learning? Neem dan contact op.
Gerelateerde berichten
- Gepersonaliseerd lerenVan one-size-fits-all naar maatwerk met impact In een wereld waarin maatwerk de norm wordt – van aanbevelingen van streamingsdiensten tot …
- Microlearning en leermotivatieMicrolearning is een onderwijsmethode waarbij leerstof in kleine, behapbare eenheden (chunks) wordt aangeboden. Deze leerobjecten kunnen via apps of digitale …
- Challenge Based LearningChallenge Based Learning (CBL) is een onderwijsmethode waarbij studenten actief betrokken worden bij het oplossen van echte, complexe vraagstukken of …
- Kwaliteitseisen aan examensEen examen of toets doet een uitspraak of een student de stof beheerst of niet. Dit noemen we de summatieve …
- Microlearning kenmerkenMicrolearning maakt onderdeel uit van het domein van e-learning. Het is een snel opkomende trainingsaanpak die zich richt op het …
- Cesuur: waar ligt de grens?Een cesuur in het onderwijs is een grens die altijd is gekoppeld aan een besluit. Boven de grens neem je …
- Game-based assessmentWat betekent het inzetten van game-based assessments als high stakes evaluatie voor studenten en opleidingen? Om de effectiviteit van deze …
- Mentoring bij flexibele leertrajectenEr komt in het beroepsonderwijs steeds meer aandacht voor flexibele leertrajecten. Met flexibele leertrajecten kan worden ingespeeld op de veranderende …
- De rol van technologie in activerend hoger onderwijsEr wordt steeds meer bekend over de rol van leertechnologie in het onderwijs. Een belangrijke rol betreft het vergroten van …
Lees meer “De rol van technologie in activerend hoger onderwijs”
- ChatGPT in het Onderwijs: Een Revolutionaire Benadering van LerenIn de snel evoluerende wereld van technologie heeft kunstmatige intelligentie (AI) een aanzienlijke invloed op verschillende aspecten van ons leven. …
Lees meer “ChatGPT in het Onderwijs: Een Revolutionaire Benadering van Leren”
- Blended leren als ontwerpvraagstukSamen met bijna 200 andere geïnteresseerden volgde ik een online masterclass “Blended leren als ontwerpvraagstuk” van de opleiding Master Toetsdeskundige …
- Flexibel onderwijs ontwerpenFlexibel onderwijs is niet alleen een antwoord op de vraag naar meer autonomie en meer eigen regie van studenten, maar …