Gepersonaliseerd leren

Van one-size-fits-all naar maatwerk met impact In een wereld waarin maatwerk de norm wordt – van aanbevelingen van streamingsdiensten tot gepersonaliseerde marketing – is het niet verrassend dat ook het onderwijs en bedrijfsopleidingen zich steeds meer richten op gepersonaliseerd leren. Diversiteit in leerbehoeften is groter dan ooit – in klaslokalen én op de werkvloer. Maar …

Nederlandse Skills Survey

De Nederlandse Skills Survey (NSS) heeft nu meer dan tien jaar aan gegevens verzameld over de vaardigheden en werktaken van werkenden in Nederland. Deze data geven ons waardevolle inzichten in hoe de vraag naar en het aanbod van vaardigheden veranderen binnen verschillende beroepen. Wat is de NSS? De Nederlandse Skills Survey (NSS) is een enquête …

Microlearning en zelfregulering

Microlearning werkt alleen als de deelnemers zelf initiatieven nemen om deze vorm van zelfstudie te volgen (Karlsen, Balsvik, & Rønnevik, 2023). Microlearning als leervorm draagt daarmee bij aan de zelfregulerende vaardigheden van deelnemers. Er zijn meerdere factoren die de zelfregulering van medewerkers bij microlearning beïnvloeden. Deze factoren zijn opgenomen in Figuur 1. Digitale vaardigheden Digitale …

Microlearning en leermotivatie

Microlearning is een onderwijsmethode waarbij leerstof in kleine, behapbare eenheden (chunks) wordt aangeboden. Deze leerobjecten kunnen via apps of digitale platforms worden aangeboden en gedoseerd. Microlearning geeft deelnemers daardoor de gelegenheid om het leren in het dagelijkse leven te integreren. Hiermee lijkt microlearning een niet meer weg te denken leermethode. Maar wat betekent microlearning voor …

Challenge Based Learning

Challenge Based Learning (CBL) is een onderwijsmethode waarbij studenten actief betrokken worden bij het oplossen van echte, complexe vraagstukken of uitdagingen. In plaats van traditionele lesmethoden, waarin kennis vaak van de docent naar de student wordt overgedragen, draait CBL om het creëren van leerervaringen die gericht zijn op het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden. Hieronder worden …

Kwaliteitseisen aan examens

Een examen of toets doet een uitspraak of een student de stof beheerst of niet. Dit noemen we de summatieve functie van een examen. Bij de formatieve functie geeft een toets inzicht in wat de student beheerst en waar nog bijsturing nodig is. Toetsvragen en praktijktoetsen moeten voldoen aan inhoudelijke en vormtechnische eisen. Een specificatietabel …

Online stagebegeleiding

Online stagebegeleiding is een vorm van begeleiding waarbij studenten tijdens hun stage/leerbaan op een flexibele, efficiënte en verbindende manier via digitale tools ondersteund worden. Het biedt flexibiliteit voor zowel studenten als stagebegeleiders, omdat ze niet op dezelfde fysieke locatie hoeven te zijn om met elkaar te communiceren. Deze vorm van begeleiding heeft zich enorm ontwikkeld …

Leercultuur op de werkvloer

Werkgevers en werkenden voelen nog steeds de urgentie om bezig te zijn met scholing en ontwikkeling. De laatste jaren blijkt dat ook uit een lichte toename van het aantal mensen dat een cursus of opleiding volgt. Leren en ontwikkelen wordt vaker gestimuleerd door leidinggevenden en is er in arbeidsvoorwaarden veel ruimte voor. Werkgevers hebben met …

Microlearning kenmerken

Microlearning maakt onderdeel uit van het domein van e-learning. Het is een snel opkomende trainingsaanpak die zich richt op het leveren van korte, gerichte leereenheden of modules om specifieke leerdoelen te bereiken. In plaats van uitgebreide, langdurige trainingssessies, biedt microlearning informatie aan in kleine, behapbare brokken, ook wel chunks genoemd. De nadruk ligt bij Microlearning …

Cesuur: waar ligt de grens?

Een cesuur in het onderwijs is een grens die altijd is gekoppeld aan een besluit. Boven de grens neem je een ander besluit dan onder de grens: voldoende of onvoldoende, geslaagd of niet geslaagd, toegelaten of afgewezen. Maar hoe bepaal je de cesuur? Welke overwegingen spelen hierbij een rol? Er zijn ook evaluaties in het …