Er zijn een aantal valkuilen bij de ontwikkeling van e-learning modules, waar zelfs de meest ervaren ontwikkelaars nog in kunnen trappen. De volgende tips op het gebied van interactie, ontwerp, navigatie, didactiek, kwaliteit en toegankelijkheid kunnen je bij de ontwikkeling van e-learning helpen. Deelnemers vellen namelijk een oordeel over e-learning voordat ze een enkel woord lezen. Een e-learning zal dus – naast kwalitatieve inhoud – visueel aantrekkelijk moeten zijn, meteen vanaf het begin.
Interactie
Het toevoegen van interactiviteit aan e-learning kan een goede manier zijn om de aandacht van de deelnemer vast te houden. Het is daarbij van belang dat deelnemers zelf de mogelijkheid krijgen om de inhoud te verkennen. Dit moedigt hen niet alleen aan om nieuwsgierig te worden, het geeft de deelnemers ook de vrijheid om in hun eigen tempo door een e-learning te gaan. De meest gebruikelijke manieren voor interactie zijn click, drag &drop, scroll, hover of swipe.
Ontwerp
Het visuele ontwerp kan de gebruikerservaring beïnvloeden. Deelnemers vellen namelijk een oordeel over e-learning voordat ze een enkel woord lezen. Een e-learning zal dus visueel aantrekkelijk moeten zijn, meteen vanaf het begin.
Je hoeft echter geen professional te zijn om met een goed visueel ontwerp te komen. De kern is om een eenvoudig, consistent ontwerp te maken volgens een aantal basisregels. Met deze werkwijze kunnen deelnemers zich concentreren op de inhoud. Het gebruik van dezelfde navigatie-elementen op elke dia voorkomt bijvoorbeeld dat deelnemers de navigatie steeds opnieuw moeten leren.
Navigatie
Een groot voordeel van e-learning is dat deelnemers meer controle hebben over de eigen leerervaring. Dit geeft een gevoel van eigenaarschap, wat de motivatie om te leren kan verhogen (a New Spring).
Sommige e-learning ontwerpers voelen zich niet comfortabel bij het geven van navigatie vrijheid aan de deelnemers. Ze vergrendelen de navigatie om “ervoor te zorgen dat deelnemers alles zien”. Daarmee wordt het ontwerp te sturend en deze strategie werkt meestal averechts.
Een vergrendelde navigatie kan deelnemers frustreren. Daarnaast is het daardoor ook moeilijk voor deelnemers om snel delen van inhoud opnieuw te bezoeken wanneer ze een opfriscursus nodig hebben.
Didactiek
Als ontwikkelaar heb je de verantwoordelijkheid om een e-learning te maken die zowel efficiënt als effectief is. Als je als ontwikkelaar geen educatieve achtergrond hebt, dan is het belangrijk om een aantal basisbeginselen voor instructief ontwerp te kennen (Articulate, 2023).
Denk daarbij aan het onderscheid tussen informatie die een deelnemer per se dient te weten en informatie die leuk is om te weten (need to know en nice to know). Maar ook aan verdere ondersteuning van deelnemers na het volgen van een e-learning.
Als je een assessment of quiz toevoegt aan e-learning dan is dat vooral omdat je wilt zien of de deelnemers het materiaal begrijpen dat is behandeld. Strikvragen leiden alleen maar tot frustratie van de deelnemers.
In de meeste e-learning programma’s kun je standaard feedback toevoegen na een assessment. Feedback is belangrijk in het leerproces, zodat een deelnemer begrijpt waarom een vraag niet juist is beantwoord.
Kwaliteit
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar niets is vervelender bij het volgen van een e-learning module dan typefouten, een verkeerde navigatie of slecht geluid.
Het is gemakkelijk om deze fouten op te vangen met een eenvoudig proces van kwaliteitsborging. Zo kun je iemand die de e-learning nog nooit heeft gezien om feedback vragen.
Het is wel belangrijk om de reviewers te laten weten welke feedback wordt verwacht. Bijvoorbeeld feedback over de inhoud van inhoudsdeskundigen en feedback over de leerervaring aan potentiële deelnemers.
Toegankelijkheid
Als e-learning ontwikkelaar wil je dat de e-learning voor iedereen toegankelijk is, ongeacht eventuele beperkingen. Zorg dat daarom het lettertype 12 punts of hoger is en dat je contrasterende kleuren gebruikt. Maak buttons tenminste 44 x 44 pixels.
Nog meer toegankelijkheidstips vind je op deze website.
Bronnen
a New Spring. (sd). Succesvolle opleiders zetten de deelnemer op één. Rotterdam: a New Spring.
Articulate. (2023, januari 19). Interactieve e-learning: it is about more than clicks. Opgehaald van E-learning heroes: https://community.articulate.com/series/allison-s-articles/articles/interactive-e-learning-it-s-about-more-than-just-clicks
Articulate. (2023, januari 19). Kwaliteitsborging. Opgehaald van E-learning Heroes: https://community.articulate.com/articles/top-four-tips-for-e-learning-quality-assurance-qa-testing
Articulate. (2023, januari 19). Visual Design voor e-learning ontwikkelaars. Opgehaald van E-learning Heroes: https://community.articulate.com/articles/visual-design-how-tos-for-e-learning-developers
Cauley , K. M., & McMillan, J. H. (2010). Formative Assessment Techniques to Support Student Motivation and Achievement. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83, 1 – 6.
McDaniel, M. A., Wildman, K. M., & Anderson, J. L. (2011). Using quizzes to enhance summative-assessment performance in a web-based class: An experimental study. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 18 – 26.
Yang, A. C., Flanagan, B., & Yang, H. O. (2022). Adaptive formative assessment system based on computerized adaptive testing and the learning memory cycle for personalized learning. Computers and Education: Artificial Intelligence(3), pp. 1 – 10.