Microlearning maakt onderdeel uit van het domein van e-learning. Het is een snel opkomende trainingsaanpak die zich richt op het leveren van korte, gerichte leereenheden of modules om specifieke leerdoelen te bereiken.
In plaats van uitgebreide, langdurige trainingssessies, biedt microlearning informatie aan in kleine, behapbare brokken, ook wel chunks genoemd. De nadruk ligt bij Microlearning op kernconcepten en vaardigheden. Daarmee onderscheidt microlearning zich van andere onderwijsmethoden. Microlearning heeft een aantal specifieke kenmerken.
Omvang
Microlearning-modules zijn meestal kort, variërend van twee tot maximaal vijftien minuten. Hierdoor kunnen deelnemers snel relevante informatie opnemen.
Inhoud
Elke microlearning-module behandelt – meestal op basis van één leerdoel – een specifiek onderwerp, concept of vaardigheid. Dit maakt het mogelijk om gericht en doelgericht te leren.
De deelnemers verwachten relevante content, passend bij ontwikkelingen in en het niveau van het werk. Startende medewerkers hebben andere leerbehoeften dan ervaren medewerkers (Gal, 2012).
Herhaling is een belangrijk principe in microlearning. Korte herhaalsessies kunnen dan ook helpen om de informatie in het langetermijngeheugen te verankeren.
Verantwoordelijkheid
Deelnemers dragen met microlearning eigen verantwoordelijkheid over het leerproces. Daarnaast leren zij wanneer het nodig is.
Toegankelijkheid
Microlearning-content is toegankelijk via verschillende apparaten, zoals smartphones, tablets en/of computers. Dit maakt het mogelijk voor deelnemers om op elk gewenst moment en op elke plaats te leren. Dit is vooral geschikt voor hybride en remote werknemers (Kaur, 2024).
De meest gebruikelijke vorm voor microlearning is een app, zodat de microlearning gepusht wordt en de deelnemer zonder obstakels kan leren op een mobiele telefoon of tablet.
Multimedia
Microlearning maakt vaak gebruik van verschillende mediaformaten, zoals video’s, afbeeldingen, infographics, simulaties, quizzen, cases, checklists, job aids, polls, afbeeldingen of korte teksten. Hiermee kan de aandacht worden vastgehouden en de leerervaring worden verrijkt.
Meldingen en feedback
Pushmeldingen om deelnemers te activeren zijn belangrijk in een microlearning platform. Ook directe feedback is essentieel. Je kunt dan denken aan checkmarks voor afgeronde onderdelen, sterren voor een afgerond level, een rode vlag als iets nog niet is afgerond en een badge na het afronden van een microlearning. Ook kun je denken aan feedback die gekoppeld is aan de quizvragen.
Gamificatie
In het ontwerp van leren kunnen game-elementen verwerkt worden zoals competitie, punten, prijzen, taken en challenges. Gamificatie gebruikt de psychologische aspecten van games om leren, probleemoplossend vermogen en deelname aan leerinterventies te verbeteren.
Bibliografie
Gal, E. (2012, april 23). Implementing five moments of need model. Opgehaald van Elearning industry: https://elearningindustry.com/implementing-five-moments-of-need-model
Kaur, D. (2024). How cloud-based microlearning platforms are revolutionising education. Cloudtech Computing News. Opgehaald van https://www.cloudcomputing-news.net/news/how-cloud-based-microlearning-platforms-are-revolutionising-education/
Savithri, M., Philip, S., Sharma, T., & Kumar Singh, N. (2024). Effectiveness of Gamification in Facilitating Microlearning for Gen Z. In K. Omona, & M. Kayi O’dama (Eds.). IGI Global.