Blended Learning Beroepsonderwijs

Blended Learning is een leerproces dat face-to-face leren en online leren combineert om leeruitkomsten te realiseren. Blended Learning wordt door studenten beter gewaardeerd dan klassikaal of volledig online onderwijs (Ma & Lee, 2021).

Speciaal voor het beroepsonderwijs is een raamwerk voor het ontwikkelen van een Vocational Blended Learning (VBL) model vormgegeven (Krismadinata, et al., 2020), verder te noemen raamwerk Blended Learning Beroepsonderwijs (BLB).

Raamwerk modelleren Blended Learning Beroepsonderwijs

Voordat men Blended Learning in het beroepsonderwijs implementeert, moet er systematisch worden nagedacht over het toe te passen leermodel, de doelgroep, de infrastructuur, de techniek, de pedagogisch en didactische aspecten, de interacties, de hulpmiddelen en de leercultuur, zoals is weergegeven in Figuur 1 (Krismadinata, et al., 2020).

Figuur 1 Een raamwerk voor het modelleren van Blended Learning in het Beroepsonderwijs (BLB) (Krismadinata, et al., 2020)

Het succes van blended learning in het beroepsonderwijs hangt af van de vaardigheden van de betrokken (programma) managers, onderwijsontwerpers, docenten en studenten.

Leermodellen Blended Learning

Uit een groot scala van wetenschappelijke publicaties zijn vier blended learning modellen te abstraheren: het rotatiemodel, het flexmodel, het zelf-blend model en het verrijkte virtuele model.

Het rotatiemodel

Het rotatiemodel kan gezien worden als een onderwijsprogramma waarbij de docent het leerproces kan aanpassen. Er wordt afwisselend gewerkt in grote of kleine groepen studenten, waarbij groepsprojecten, peer feedback en individuele leertaken worden uitgevoerd. Het leerproces wordt ondersteund door online leren.

In dit model kan gebruik worden gemaakt van verschillende onderwijsvormen.

Rotatie op locatie – Studenten leren op basis van verschillende leeractiviteiten in een klassikale omgeving op geplande momenten. In de klassikale omgeving kan aan subgroepen instructie worden gegeven, kunnen studenten aan groepsprojecten werken, kan individuele begeleiding gegeven worden en kunnen opdrachten worden uitgevoerd.

Lab rotatie – Studenten leren volgens een van tevoren bepaald schema en volgen online individuele lessen/modules of werken samen in kleine groepen.

Flipped Classroom – Studenten leren in en buiten een klassikale omgeving (synchroon en asynchroon) en hebben toegang tot online lesmaterialen. De docent stuurt het leerproces aan.

Individuele rotatie – Studenten werken aan individuele opdrachten volgens een individueel schema dat bepaald is door de docent. Dit proces wordt ondersteund door evaluaties via leertechnologie.

Het flexmodel

Het flexmodel is een leerprogramma waarbij de lesmaterialen en instructie online worden aangeboden. De studenten studeren onafhankelijk van elkaar op basis van een schema. Dit model biedt flexibiliteit in het leerproces en de docent fungeert hierbij als leercoach. Daarnaast wordt adaptieve ondersteuning geboden zoals instructies voor kleine groepen en individuele begeleiding.

Het zelf-blend model

Het zelf-blend model is een volledig individueel leerprogramma, waarbij studenten zelf kunnen kiezen welke online modules ze volgen als aanvulling op traditionele, klassikale onderwijsprogramma’s. Docenten fungeren als online instructeurs.

Dit model is populair bij studenten omdat men zichzelf kan ontwikkelen en modules kan volgen op zelfgekozen momenten. Keerzijde van dit model is de noodzakelijke voorbereiding en het benodigde onderhoud (Last, 2021) en het feit dat een volledige individuele benadering is.

Het verrijkte virtuele model

Bij het verrijkte virtuele model worden offline instructies gegeven en maakt de student online opdrachten. Studenten hoeven niet deel te nemen aan klassikale of face-to-face bijeenkomsten, maar deze worden wel als optie aangeboden.

Aanbeveling voor beroepsonderwijs

Welk Blended Learning model wordt gekozen hangt van veel factoren af. Voor het beroepsonderwijs wordt het rotatiemodel aanbevolen. Enerzijds omdat hiermee structuur wordt geboden aan de studenten en anderzijds omdat de docent verschillende (online en offline) leerinterventies ter beschikking heeft

Bronnen

D. (2020). Blended Learning as Instructional Model in Vocational Education: Literature Review. Universal Journal of Educational Research, 8(11B), pp. 5801 – 5815. doi:10.13189/ujer.2020.082214

Last, B. (2021, november 12). Blended learning en onderwijsontwerp. Opgeroepen op juli 14, 2023, van Onderwijskennis: Blended learning en onderwijsontwerp

Ma, L., & Lee, C. S. (2021, oktober). Evaluating the effectiveness of blended learning using the ARCS model. Journal of Computer Assisted Learning, 37(5), pp. 1397-1408.

Gerelateerde berichten