De rol van technologie in activerend hoger onderwijs

Er wordt steeds meer bekend over de rol van leertechnologie in het onderwijs. Een belangrijke rol betreft het vergroten van de betrokkenheid van de student. Daarnaast kan leertechnologie ondersteunen om studenten meer te laten leren.

Rol docent

De rol van de docent in het onderwijs neemt af naarmate het opleidingsniveau stijgt. In het primaire onderwijs is er altijd nabijheid van een leerkracht. Dit verandert in het voortgezet onderwijs, waar de nabijheid van een docent regelmatig is. In het hoger onderwijs ziet een docent de studenten nog nauwelijks. Een belangrijke vraag is dan ook hoe je als onderwijsorganisatie en docenten de studenten in het hoger onderwijs kunt activeren en motiveren.

Dashboard

Bij de Vrije Universiteit (VU) is een dashboard ontwikkeld waarmee data gedreven voorspellingen gedaan kunnen worden over het studiegedrag en de studieresultaten van een student.

De student maakt een studieplanning en kan de eigen prestaties en resultaten benchmarken met andere studenten. Dit wordt ook wel “social norm comparison” genoemd. Er nog niet veel bekend over of deze vergelijking met medestudenten motiverend werkt voor het leren.

Onderwijslogistiek belemmerende factor

De huidige onderwijslogistiek belemmert de zelfregulering en autonomie van studenten bij het uitstippelen van een studieplanning. Studenten die bijvoorbeeld in het eerste leerjaar niet alle vakken behalen, krijgen in leerjaar twee de studielast van het eerste en het tweede leerjaar tegelijk.

Deze studenten, die mogelijk al meer uitdagingen in het hoger onderwijs hebben, nemen in het tweede leerjaar dan te veel hooi op de vork door zich voor meerdere cursussen tegelijkertijd in te schrijven. Studenten doen dit omdat er vaak maar één toetsmoment per jaar wordt ingeroosterd. Hiermee is de onderwijslogistiek een belemmerende factor voor de eigen regie van de student, maar ook voor de flexibilisering en personalisering van het hoger onderwijs.

Rol learning analytics

Door gebruik te maken van learning analytics kan de VU het verschil zien tussen het plannen van de leeractiviteiten door de student en de uitvoering van deze leeractiviteiten. Het gebruik van learning challenges in een online leeromgeving leidt daarnaast tot activering van de student. De student boekt hierdoor meer vooruitgang in het leerproces. Als docent moet je daarbij wel opletten dat deze micro learning niet alleen aansluit bij de gewenste leeruitkomsten maar ook bij de moeilijkheidsgraad.

Nudging

Door gebruik te maken van nudging kan de betrokkenheid van studenten vergroot worden. Studenten worden hierbij ingedeeld in verschillende groepen met verschillende kenmerken, de zogenaamde persona’s. Uiteindelijk verklaart de leermotivatie van de student de verschillen in de betrokkenheid bij het leren.

Conclusies

  1. Onderwijstechnologie neemt een steeds belangrijkere rol in in het hoger onderwijs in;
  2. Het hogere onderwijs vindt grotendeels asynchroon plaats;
  3. De autonomie en eigen regie van de student staat steeds meer centraal;
  4. De docent functioneert als architect van het leren.

Bronnen

Edem M. Azila-Gbettor, Martin K. Abiemo, Stanley Nelvis Glate, University support and online learning engagement during the Covid-19 period: The role of student vitality, Heliyon, Volume 9, Issue 1,2023, e12832, ISSN 2405-8440, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e12832

Femke Nijland, Olga Firssova, Stefan Robbers, Marjan Vermeulen, The networked student, Teaching and Teacher Education, Volume 131, 2023, 104169, ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104169

Robert J. Weijers, Björn B. de Koning, Ester Scholten, L.Y.J. Wong, Fred Paas, “Feel free to ask”: Nudging to promote asking questions in the online classroom, The Internet and Higher Education, Volume 60, 2024, 100931, ISSN 1096-7516, https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2023.100931