Effectief leren door formatieve toetsing

Dr. Kim Dirkx is universitair docent bij het Welten-instituut en zij doet onder andere onderzoek naar ontwerprichtlijnen voor formatieve en digitale toetsen, naar de effecten van gespreid leren bij online onderwijs, naar het gebruik van rubrics en het geven van feedback. Voor haar proefschrift Putting the Testing-effect to the Test onderzocht Dirkx of het ophalen van informatie …

De rol van de docent bij effectief leren

Uit onderzoek blijkt dat studenten het herlezen van studieboeken, het nalezen van aantekeningen, teksten onderstrepen en markeren als leerstrategieën toepassen. Deze leerstrategieën zijn echter niet bewezen als succesvol. Meestal weten studenten niet wat effectieve leerstrategieën zijn. Hier kan de docent mogelijk uitkomst bieden door de studenten inzicht te geven in het effect van gespreid leren …

Zelfregulerend leren kun je leren

In deze workshop tijdens de conferentie Effectief Leren op 7 november 2018 in Eindhoven staat het zelfregulerend leren centraal. Hieronder worden de keuzes verstaan die de lerende zelf maakt als het om het leren gaat. Marloes Broeren MA, hogeschooldocent, lid kenniskring lectoraat Brein & Leren aan de Avans Hogeschool en promovenda aan de Erasmus Universiteit …

Voorbereidende vragen in het leerproces

Keynote speaker dr. Shana Carpenter, Associate professor in de cognitieve psychologie aan de Iowa State University (VS) start als eerste met haar presentatie op de Conferentie Effectief Leren op 7 november 2018 in Eindhoven. Zij geeft de zaal voordat zij met haar betoog over voorbereidende vragen start, een inkijk in haar privéleven en hiermee bouwt …

Flexibel onderwijs

Verslag van de CINOP lentesessie “Flexibel onderwijs als nieuwe maatschappelijke opdracht” op donderdag 29 maart 2018 in Theater Zuilen in Utrecht. Flexibilisering: strategisch thema Huub Dekkers, directeur van Cinop heet alle aanwezigen welkom. Vervolgens introduceert hij keynote speaker en emeritus hoogleraar Joseph Kessels. Huub noemt ook de kritische houding van Joseph ten opzichte van de …

Persoonlijk scholingsbudget

Een scholingsbudget geeft individuen mogelijkheden tot het volgen van opleidingen en te werken aan de eigen ontwikkeling die niet uitsluitend gericht zijn op de huidige functie. Niet alleen de financiële mogelijkheden zijn van belang, maar ook de randvoorwaarden zoals benadering, gedrag en begeleiding. 

ResearchED 2017

De ResearchED 2017 op zaterdag 21 januari 2017 bezocht. Het was een prachtig en uitdagend programma en dat maakte dat het lastig was om te kiezen. Hieronder vind je een verslag van de gevolgde sessies op deze conferentie. Persoonlijk leren: een uitdaging voor onderwijs? Harold Bekkering, Hoogleraar Cognitieve Psychologie Persoonlijk leren is de nieuwe trend …

Innoverende arbeidsmarkt en scholing

Gisteren volgde ik de seminar ‘Innoverende arbeidsmarkt vraagt om andere kijk op scholing’. Deze bijeenkomst was een initiatief van het Platform Opleiding & Ontwikkeling en het Landelijk Overleg Scholingsfondsen (LOS). Het LOS overleg bezoek ik normaliter altijd namens het scholingsfonds van onze branche. Prof. Dr. Peter van Lieshout, hoogleraar maatschappij wetenschappen en oud WRR-lid, Doekle …