Adaptief evalueren loont

Adaptieve online testen kunnen studenten ondersteunen bij het leerproces. Dit kan bereikt worden door via een online leeromgeving tussentijds vragen te presenteren gebaseerd op de moeilijkheid van de vragen en de kennis van de student. Dit noemen we een adaptief evaluatiesysteem. De meeste toetsmodellen zijn echter ontwikkeld voor een enkelvoudige evaluatie in plaats van het verbeteren van het leerproces door (tussentijdse) formatieve evaluaties.

Omdat studenten niet alles kunnen onthouden, is het van belang dat ze herhaaldelijk kennis evalueren. Ook is het belangrijk dat studenten weten welke kennis ze al beheersen en welke kennis er nog opgedaan moet worden. Deze beide uitgangspunten zijn essentieel bij het ontwikkelen van een adaptief formatief evaluatiesysteem.

Een adaptief evaluatiesysteem meet de kennis van de student en de vraagmoeilijkheid van de evaluatievragen. Door daarbij gebruik te maken van de leergeheugencyclus kan kennis beter worden onthouden en in het lange termijn geheugen worden opgeslagen.

Uit onderzoek blijkt dat studenten die gedurende het leerproces gebruik maken van een adaptief evaluatiesysteem beter presteren dan studenten die gebruik maken van een enkelvoudig evaluatiesysteem (Yang, Flanagan, & Yang, 2022).

Adaptief online leren

Het gebruik van ICT bij het leren biedt de mogelijkheid om het leerproces van studenten te ondersteunen en bevorderen. Dergelijke ICT-toepassingen kunnen de regulatie van het leerproces ondersteunen door prestaties zichtbaar te maken voor studenten of de regulatie deels overnemen door voor de leerlingen te bepalen welke vervolgstappen ze in het leerproces zetten (Janssen, Louws, Saab, Lockhorst, & Kester, 2019).

Als aan het ICT-gestuurde leerproces persoonlijke studiebegeleiding is gekoppeld dan worden er nog betere resultaten behaald dan bij leren in het klassieke klaslokaal. Bij deze methode van leren is er meer aandacht voor het lerende individu en wordt het leerproces aangepast op de persoonlijke behoeftes van de student. Het positieve effect van een-op-een studiebegeleiding heeft gediend als een van de inspiratiebronnen voor intelligente online leeromgevingen (Roest, 2020).

Voorbereidende vragen in het leerproces

Er zijn nog meer leerstrategieën waarbij principes uit de geheugenpsychologie worden gebruikt. Zo kan er gebruik gemaakt worden van strategieën als jezelf toetsen (Carpenter, 2012) en het spreiden van leermomenten over de tijd (retrieval practice).

Onder retrieval practice wordt het actief en herhaaldelijk ophalen van informatie uit het korte termijn geheugen bedoeld. Dit ophalen vindt op zodanige wijze plaats dat deze informatie onderdeel gaat uitmaken van het lange termijn geheugen. Een ander effect van retrieval practice is het kunnen leggen van verbanden tussen de opgehaalde informatie en verschillende contexten (Roediger & Butler, 2011).

Carpenter heeft de term pretrieval practice geïntroduceerd naar de leerstrategie retrieval practice. Met pretrieval practice wordt het gebruik van vragen bedoeld, die voorafgaand aan het leerproces aan een student worden gesteld met als doel het verbeteren van de opname van het geleerde in het geheugen (Carpenter, Rahman, & Perkins, 2018). Het stellen van voorbereidende vragen verbetert het actief kunnen ophalen van informatie uit het geheugen. Als de tijd tijdens een bijeenkomst beperkt is, dan is het stellen van vragen na de bijeenkomst het meest effectief.

Blended Learning

Als je gebruik maakt van een blended learning werkwijze voor het leerproces dan zijn voorbereidende vragen via een online leeromgeving prima te gebruiken om studenten alvast een idee te geven waar een volgende bijeenkomst over gaat, om de voorkennis te activeren en om eigen leervragen te bepalen. Daarnaast zijn voorbereidende vragen nuttig om op onderzoek uit te gaan in de eigen organisatie en daarbuiten.

De vragen na een bijeenkomst kunnen worden verwerkt in werkplekopdrachten zodat er transfer naar de beroepspraktijk kan plaatsvinden.

Wist je dat?

Wist je dat de online leeromgeving van A New Spring mogelijkheden heeft voor studenten om adaptief te leren en te evalueren? Inclusief handige mobiele app? Studenten krijgen pushmeldingen waardoor ze via een memotrainer steeds met de leerstof bezig blijven. Heel intuïtief en laagdrempelig en een prima werkwijze om de kennis in het lange termijn geheugen op te slaan.

Bronnen

Carpenter, S. K. (2012). Testing Enhances the Transfer of Learning. Psychological Science, 21, 279 – 283.

Carpenter, S. K., Rahman, S., & Perkins, K. (2018). The Effects of Prequestions on Classroom Learning. Journal of Experimental Psychology, 24, 34 – 42.

Janssen, C., Louws, M., Saab, N., Lockhorst, D., & Kester, L. (2019). Technologie voor regulatie van leren: vormgeving, mechanismen en uitkomsten. Den Haag: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.

Roediger, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in Cognitive Sciences, 20 – 27.

Roest, L. (2020, juli 9). Gepersonaliseerd leren programmeren met adaptieve intelligente tutor systemen. Utrecht.

Yang, A. C., Flanagan, B., & Yang, H. O. (2022). Adaptive formative assessment system based on computerized adaptive testing and the learning memory cycle for personalized learning. Computers and Education: Artificial Intelligence (3), pp. 1 – 10.